Alla inlägg under september 2015

Av treoelsa - 27 september 2015 21:03

Nu var det så att det hade kommit in många klagomål ang anställningen av exploateringschefen Kent Svensson. Det hade också kommit in många klagomål ang inköp av konsulttjänster av densamme.

  Kils kommun kände sig "tvingade att beställa en "opartisk granskning" av "anställningsvillkor samt upphandlingsförfarande".

  KPMG, kommunrevisorernas samarbetspartner, kunde de inte använda utan att riskera jäv. Då kom Knoll, Tott, Ragnarsson och kommunrevisor Bengt Kjellberg på den geniala idèen att de skulle anlita PWC redovisningsbyrå istället. Då skulle de få en "opartisk" undersökning,som sa de. För säkerhets skull instruerade Bengt Kjellberg Ragnarsson om hur han skulle svara på PWC:s frågor. Det vet vi, som nu är pålästa om kommunrevisorernas uppdrag, att det inte hör till hans uppdrag. 

 

  En bekant till mig som arbetar på KPMG berättade för mig att Kent Svensson  är kund hos PWC. De sköter hans företags papper. De som ska skriva en rapport om Kent Svenssons anställnig och om hans konsultuppdrag åt kommunen har densamme som kund. Min kontakt på KPMG tyckte att det hela var osmakligt och mycket oseriöst.

 

  Jag frågade kommunalfullmäktiges ordförande om vad hon tyckte om kommunrevisorernas arbete.

Hon svarade att hon hade stort förtroende för kommunrevisorerna.

Tror fan det. 


G.Nyström

Av treoelsa - 25 september 2015 18:35

Låter det inte bra och vart tror ni att det kommer att sluta? 

Den politiska överklassen i kommunerna är beroende av menlösa medelmåttor som har lärt sig att säja ja. De röstas in i  kommunalfullmäktige och olika nämnder och tror att de är med och utövar demokrati. Kommunrevisorerna fattar ingenting och det är väl så det ska vara.

  Vi är illa ute om vi inte tar konsekvenserna av den politiska överklassens svek och vi måste börja i den kommun som vi själva bor i.


   För tjugo år sedan skrev jag en artikel i Karlstad Tidningen ang den framtida robot användningen i åldringsvården. På senare tid har den blivit skrämmande aktuell. Nedan kommer ett litet utdrag ur artikeln:


 "Gamla låg på servicehus. Fasaden utåt var vacker och stilfull. Ritad av kända arkitekter och utsmyckad av lika kända och högt betalda konstnärer. Inne i servicehusen låg de gamla i sina sängar dygnet runt.


  I sängarna fanns det luckor som öppnades på en given signal varje timme så att de gamla kunde uträtta sina behov.    Smått geniala transportband förde bort deras avföring. Under det att vacker specialskriven musik spelades duschades de sedan rena och värmefläktar blåste dem torra. De lärde sig reagera likt Pavlos hundar fast tvärtom. Näring fick de genom en slang i armen.



  På storbilds TV fick de dagarna i ända se på böljande vetefält och blommande ängar.

Undersökningar visade nämligen att detta var det optimala sätt varpå gamla människor som uppnått en viss ålder kunde begära att bli skötta. Det fanns klara indikationer på det."


  Känner ni igen tongångarna.


G.Nyström

Av treoelsa - 23 september 2015 17:50

Jag ringde upp och frågade hur det låg till med de aviserade uppsägningarna inom den sociala verksamheten.

Främst var jag intresserad av neddragningarna på Sannerudshemmet där det är planerat en uppsägning av tio undersköterskor.

  Socialchefen sa att ingenting var avgjort än. Han trodde inte att jag visste hur det går till i en kommun eftersom jag ställde en sådan fråga och begärde ett svar. Du anar inte vad jag känner till, sa jag. Vill du att jag ska berätta? Det ville han inte eftersom det inte var intressant att känna till vad en enskild person tyckte. Vilken kommentar.


  Vad jag förstår så är det du och ledningsgruppen som har bestämt vilka personer som ska få gå, fortsatte jag.Det stämmer sa han. Det har aldrig varit ett alternativ för er att säga upp några enhetschefer. Nej, svarade han snabbt, enhetscheferna behövs. De anställda måste ha närvarande chefer, fortsatte han. Tror du att de boende på Sannerudshemmet och de som arbetar där är av samma åsikt, sa jag. Huvudsaken är att vi på ett effektivt sätt sparar pengar, avslutade han.


  En chef sa till mig en gång: kom ihåg, det är ingen konst att skära kostnader. Det kan varenda idiot. 


G.Nyström

  

Av treoelsa - 20 september 2015 20:25

"Att vara revisor i kommunen är ett förtroendeuppdrag vars syfte är att med oberoende, saklighet och integritet granska den verksamhet som bedrivs av kommunstyrelsen och nämnderna. Även om revisorerna oftast arbetar och uppträder som grupp är var och en ändå självständig i förhållande till de andra revisorerna."


Den 16 april 2012 projektanställdes den man som senare konverterades och blev exploateringschef. Vad han är chef över är oklart. Han har inte personalansvar och inte heller operativt ansvar. Hans lön 2012 var 46.000 kr/mån. Vid konverteringen ville han ha 67.000 kr/ mån.i lön och det fick han.

Ragnarsson påstår, vid samtal, att den blivande exploateringschefen, av misstag inte sades upp efter projekt-anställningens utgång och att därför kommunen tvingades att anställa honom. Men samtidigt ville kommunen så gärna ha honom kvar och att han därför fick bestämma sin egen lön. Jag trodde i min enfald att en projektanställning var tidsbegränsad men sådana avtal förekommer tydligen inte i Kils Kommun. Det vet alla som arbetar som vikarier inom vården också det är jag säker på.

   

   För att ni ska förstå det absurda i exploateringschefens lön kan jag berätta att den högsta tjänstemannen i Kils kommun, kommunchefen Ragnarsson, har en lön på 67.500 kr/mån. Tekniska chefen, som har personal och operativt ansvar och vars ställning på intet sätt kan jämföras med den ställning som exploateringschefen har, har en lön på 50.000 kr/mån. Alla som har en gnutta bondförnuft förstår vad jag menar. Nu menar jag inte de två kommunalråden Knoll och Tott. Samtidigt som exploateringschefen har en fast lön och i tillägg en pensionsavsättning som är dubbelt så stor som en vanlig kommunanställd i Kils Kommun, så fakturerar han kommunen betydande summor som konsult. Detta gör han från sitt kvarvarande företag.  

   

  Exploateringschefen fick i uppdrag, som konsult, att sälja villatomter åt kommunen men detta var inte lagligt eftersom han inte var mäklare vilket också påtalades av sakkunniga personer. De sakkunniga var inte anställds i Kils kommun. Kommunchefen och de två kommunalråden Knoll och Tott tyckte då synd om exploateringschefen så han fick samma arvode vid försäljningen av tomterna som de nu anlitade mäklarna. Detta tyckte de att han skulle ha som "plåster på såren". De betalade inte med sin egna pengar so what.

   

  När den nuvarande exploateringschefen räknade fel på femtonmiljoner vid byggnationen av Sannerudsskolan skrev Kommunstyrelsen upp budgeten med motsvarande summa.Kan man tänka sig.

  För den som har lite fantasi och förstånd kan det var svårt att bortse från att det är någonting som är allvarligt fel. Vem delar vems intresse?


Återkommer

G. Nyström

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards